Kamis, 20 Juni 2013

7 Keajaiban Dunia


1. Pyramids

Piramid Besar telah dibina antara 2650-2500. Ia dikatakan bahawa piramid - piramid itu adalah kubur firaun Khufu. Ia terletak di Giza, Mesir. Piramid yang terbesar adalah 756 kaki panjang pada setiap sisi dan 450 kak
i tinggi. Ia terdiri 2300000 blok, bahawa setiap seberat dua setengah tan. Ia mengambil masa 20 tahun untuk 100.000 hamba membina piramid. Ia memerlukan 112 orang untuk mengangkat setiap blok yang berasingan.


Dewan Raja - King's Chamber




Pemuburu harta karun mahu mendapatkan harta karun yang tersembunyi dalam makam firaun. Mereka mendapati bilik persegi kecil yang dikenali sebagai Dewan Queen. Ia adalah laluan. Galeri Grand satu lagi laluan kepada Dewan Raja. Ia adalah 34 kaki panjang, 17 kaki lebar dan 19 kaki tinggi. Selepas tidak menjumpai harta, perompak menjadi marah dan cuba untuk memusnahkan kubur tetapi terhenti selepas mengambil 30 kaki batu. Tiada siapa yang tahu apa yang berlaku kepada Raja Khufu dan khazanah. Sesetengah orang berfikir bahawa ia hanya balai cerap, tetapi kita tidak pasti kerana orang menyatakan bahawa, ia sudah lebih 2,000 tahun. Ahli astronomi yang memerhati laluan turun di atas Galeri Grand yang mungkin telah digunakan untuk pemetaan langit. Sekarang, kecuali bagi bahagian-bahagian Mausoleum dan Temple of Artemis, daripada kesemua 7 keajaiban dunia hanya bangunan piramid Agung sahaja tinggalan yang masih ada teguh berdiri.



2. The Hanging Gardens Of Babylon 

Dalam beberapa cerita, orang mengatakan bahawa Taman Tergantung naik beratus-ratus kaki ke udara, tetapi melalui penerokaan arkeologi modern didapati mungkin tidak begitu besar. Kota kuno Babylon, yang berada di bawah Raja Nebukadnezar II, mungkin telah menjadikan para pelawat berasa takjub dimasa lalu. Pada 450 BC, seorang ahli sejarah yang bernama Herodotus menulis, "Di samping saiz itu, Babylon melepasi mana-mana bandar di dunia yang dikenali." Herodotus berkata dinding luar 80 kaki tebal, 320 kaki tinggi, dan 56 kilometer panjang. Dia berkata bahawa ia adalah cukup luas untuk sebuah kereta kuda yang berkuda empat untuk membelok didalamnya. Kubu-kubu dan kuil-kuil yang mengandungi patung-patung yang besar emas pepejal di dalam dinding dalaman. Atas bandar menara terkenal Babel, yang merupakan sebuah kuil Marduk Tuhan. Ia kelihatan seperti akan sampai ke langit.


Pemeriksaan arkeologi mendapati bahawa beberapa tulisan Herodotus (dinding luar seolah-olah hanya 10 batu panjang, dan tidak hampir-hampir sebagai tinggi) mungkin tidak benar. Tetapi cerita beliau memberitahu kita bagaimana menariknya ciri-ciri bandar itu kepada orang-orang yang telah melawat. Sumber dari bahan bertulis menunjukkan bahawa Raja Nebukadnezar membina taman. Beliau memerintah bandar selama 43 tahun bermula pada 605 SM. Menurut kata saksi, taman telah dibina oleh Nebuchadnezzer untuk menceriakan isterinya yang dirundung kerinduan. Di mana dia datang? Dari tanah rumput hijau dan dataran pergunungan. Beliau mendapati tanah rata Mesopotamia kering dan menyedihkan. Raja mahu mencipta semula keadaan tempat asal isterinya.   


Babylon jarang mendapat hujan dan taman-taman untuk terus hidup, ia tentu telah diairi dengan menggunakan air dari Sungai Euphrates. Orang akan mungkin terpaksa untuk mengangkat air yang sangat jauh ke udara di setiap peringkat. Sebuah pam rantai mungkin digunakan untuk membantu. Sebuah pam rantaian dua roda besar di atas satu sama lain. Baldi digantung pada rantai yang menghubungkan roda. Baldi pergi ke dalam air, kemudian datang dan masuk ke dalam kolam baru kembali ke dalam air untuk diisi semula. Air di bahagian atas kemudian dikosongkan melalui ke dalam pintu saluran yang seperti aliran tiruan air taman-taman. Pembinaan taman bukan sahaja rumit dengan mendapatkan air ke atas, tetapi juga perlu mengelak daripada mempunyai air meretakkan asas bangunan sebaik sahaja ia dibebaskan. Batu - batuan adalah sukar untuk didapati di Mesopotamia. Kebanyakan bangunan-bangunan di Babel menggunakan batu-bata. 



Pintu kota Babylon yang dibaik pulih semula oleh arkeologist Iraq

Masih ada terdapat sisa tinggalan Gates Of Babylon yang terdapat di Iraq. Dari tinggalan itu arkeologi dapat sedikit panduan mengenai bentuk rupa taman bergantung babylon yang dibina berdekatan dengan pintu kota Babylon suatu masa dahulu. 





3. The Temple Of Zeus 

Sukan Olimpik yang dibuat untuk menghormati tuhan Zeus. Ia telah diadakan di tempat suci itu untuk Zeus yang terletak berhampiran pinggir barat Greece di bandar yang dipanggil Peloponnesus. Patung itu  ringkas binaan pada mulanya, tetapi apabila permainan menjadi lebih popular semua orang mengatakan bahawa mereka perlu ada yang baru, kuil yang lebih besar yang layak untuk raja tuhan-tuhan. Antara 470 SM dan 460 SM sebuah kuil yang baru telah dimulakan. Pembinanya ialah Libon ELIS dan karya beliau, Temple of Zeus, selesai dalam 456 SM. Ia telah dibina di atas platform yang segi empat tepat yang dibangkitkan. Pihak disokong oleh 13 tiang-tiang yang besar dan enam pada setiap hujung. Walaupun kuil itu dianggap hebat, ramai berpendapat bahawa ia belum cukup baik untuk Raja tuhan-tuhan.  




Di dalam mereka meletakkan patung Zeus, yang dibuat daripada gading dan emas dalam frame kayu. Patung itu adalah 22 kaki sebanyak 40 kaki tinggi. Zeus, yang diletakkan di atas takhta, hampir menyentuh siling. Tiada tetapi beberapa keping patung kekal hari ini. Mereka adalah pada paparan di sebuah muzium yang. Hanya ada sedikit serpihan tinggalan runtuhan itu yang masih ada hingga hari ini. Ia ada dipamerkan di muzeum. Kehebatan temple itu yang sangat agung ia menjadi landmark atau mercutanda, menjadikannya lebih hebat ia menjadi masyur kepada kita sebagai salah satu benda diantara 7 keajaiban dunia purba.
Patung Colossus di Rhodes
4. The Colossus of Rhodes 

Ia kadang-kadang dipanggil "Colossus moden," tetapi lebih kerap dipanggil Statue of Liberty. Statue of Liberty adalah agak sama seperti Colossus. Kedua-duanya dibina sebagai merayakan kebebasan. Pada asalnya, Colossus berdiri lebih 2,000 tahun yang lalu di Pulau Rhodes. Ia terletak kira hujung barat daya Asia Minor, di mana Laut Aegean memenuhi Laut Mediterranean. Bandar Tower, Rhodes, dibina pada tahun 408 SM Pada 357 SM pulau yang telah ditawan oleh Mausolus Halicarnassus (salah satu daripada tujuh keajaiban lain) jatuh ke Parsi pada 340 SM dan akhirnya ditawan oleh Alexander the Great di 332 SM



Patung Liberty, yang saiz sama seperti Colossus, berat 225 tan! Colossus berat sedikit. Di dalam patung itu beberapa tiang-tiang batu, yang bertindak sebagai sokongan utama. Dalam abad ke-7 (AD) orang-orang Arab menakluki Rhodes dan memecahkan Colossus, dan dijual sebagai besi buruk. Ia mengambil masa 900 unta untuk mengambil patung itu. Ia merupakan pengakhiran yang menyedihkan bagi hasil kerja yang megah seni itu. Apabila Alexander meninggal dunia pada usia yang muda orang tidak dapat membuat keputusan siapa yang akan memerintah. Tiga orang: Ptolemy, Seleucus, dan Antigous dibahagikan kerajaan di antara diri mereka sendiri. Antigous menghantar anaknya Semetrious untuk menangkap dan menghukum Rhodes. 
Lakaran zaman medieval mengenai rupa Colossus of Rhodes

Peperangan ini adalah sangat panjang dan menyakitkan. Bandar ini adalah dilindungi oleh dinding yang kukuh. Penyerang dipaksa untuk menggunakan menara pengepungan dan cuba untuk memanjat. Diameter telah menara kedua yang dibina. Menara kedua berdiri 150 kaki tinggi dan 70 kaki persegi di pangkalan. Ia membawa tangki air yang digunakan untuk melawan kebakaran. Menara ini telah dipasang pada roda besi, dan boleh digulung. Apabila Demetrious menyerang bandar, tentera pertahanan menghalang mesin itu dengan membanjiri parit di luar dinding sehingga mesin berat itu tersekat dalam lumpur. Untuk meraikan kebebasan mereka, Rhodians membina sebuah patung gergasi Helious Tuhan patriot mereka. Colossus adalah perkataan Latin, bermakna mana-mana patung yang lebih besar daripada saiz hayat.

Mereka dieja "Colossos" tetapi kemudiannya ditukar ke "Colossus." Colossus telah dibina pada 304 SM dan ia mengambil masa dua belas tahun untuk membina. Patung itu adalah 110 kaki tinggi dan berdiri di atas alas itu. Colossus itu dikemukakan dalam cara tradisional Yunani: bogel, memakai mahkota berduri, dengan matanya yang teduh dari matahari cerah dengan tangan kanannya semasa memegang jubah di atas tangan kirinya. 

Tinggalan tapak Colossus di pelabuhan Mandrik Greece

Colossus berdiri bersinar di bawah cahaya matahari untuk 56 tahun. Malangnya, gempa bumi melanda Rhodes, dan patung itu runtuh. Keping besar terletak di pelabuhan untuk jangka masa yang panjang. Seorang raja Mesir memutuskan untuk membayar bagi pembinaan semula, tetapi rakyat Rhodes enggan. Mereka telah ditakuti yang entah bagaimana, mereka berasa yang Helious tersinggung telah menggunakan gempa bumi untuk merobohkannya. Daripada semua 7 keajaiban, Colossus yang berdiri singkat masanya. Ia berdiri selama hanya 56 tahun, tetapi dalam masa yang singkat memenangi kemasyhuran di seluruh seluruh dunia bertamadun.


Rumah api di Alexandria Egypt
 5. The Lighthouse Of Alexandria



Rumah api pertama yang dibina ialah yang telah dibina pada 290 Sebelum Masihi. Tujuan rumah api dibina ialah untuk sebagai panduan kapal - kapal yang berada jauh di lautan arah tanah besar dan pelabuhan. Cahaya terang yang memancar diwaktu malam dapat memberi harapan kepada kapal yang sesat semasa ribut. Alexander the Great telah tujuh belas bandar-bandar yang dinamakan sempena nama beliau. Kebanyakan mereka tidak ada lagi kecuali untuk Alexandria, Mesir. Bandar ini di mana Rumah Api Iskandariah berdiri. Alexander meninggal dunia pada tahun 323 SM bandar tersebut telah diselesaikan oleh Ptolemy Soter, pemerintah baru Mesir. Bandar ini kemudiannya menjadi kaya. Bandar itu memerlukan satu simbol dan satu mekanisme untuk memberi petunjuk kepada kapal-kapal perdagangan ke pelabuhan. Ptolemy mula membina rumah api di 290 SM Ia telah siap 20 tahun kemudian dan rumah api pertama di dunia. Ia juga bangunan tertinggi kecuali Piramid Agung.

Seorang lelaki yang bernama Sostrates daripada Knidos direka rumah api. Beliau fikir ia perlu mempunyai nama yang diukir dalam asas. Tetapi Ptollemy II, yang memerintah selepas bapanya, enggan dan mahu namanya sendiri yang diukir. Sostrates, sebagai seorang lelaki yang bijak, ini inskripsi yang diletakkan di rumah api: SOSTRATES ANAK DEXIPHANES DARI KNIDOS BAGI PIHAK DARI SEMUA Pelaut kepada tuhan-tuhan penyelamat. Kemudian dia diliputi dengan plaster. Selepas itu mereka meletakkan nama Ptolemy ke dalam plaster. Sebagai tahun berlalu, plaster mengecil, meninggalkan akuan Sostrates. 

Lakaran pelukis zaman Medieval mengenai rumah api Alexandria

Rumah api dibina di atas pulau Pharos. 'Pharos' menjadi perkataan 'rumah api' dalam bahasa Perancis, Itali, Sepanyol, dan Romania. Dalam abad ke-10, rumah api berjumlah kira-kira 300 hasta. Ini bermakna bahawa rumah api berjumlah antara 450 hingga 600 kaki tinggi. Wow! Ini rumah api direka berbeza daripada rumah api moden. Ia adalah lebih seperti pengikis langit abad ke-20. Terdapat tiga peringkat yang bertimbun di atas satu sama lain. Paras terendah kira-kira 200 kaki persegi dan berbentuk seperti kotak yang besar. Blok di mana rumah api dibina marmar. Terdapat tangga di rumah api yang membawa penjaga ke ruang beacon. Di sana, adalah cermin melengkung.

Ia telah digunakan untuk projek menyalakan api ke dalam rasuk. Kapal-kapal dapat mengesan rasuk dari menara pada waktu malam atau asap daripada ia boleh dilihat pada siang hari dari sehingga 100 batu jauhnya. Saya yakin anda tertanya-tanya apa yang berlaku ke rumah api yang pertama di dunia. Kebanyakan akaun mengatakan bahawa, seperti bangunan-bangunan kuno yang lain, ia mungkin mangsa gempa bumi. Ia berdiri selama 1,500 tahun tetapi telah dirosakkan oleh gegaran pada tahun 365 dan 1303 Masihi runtuh akhir datang pada 1326.


Temple Of Artemis yang dibina di Sirdaz Turkey

6. Temple Of Artemis



Kuil Artemis adalah salah satu daripada Tujuh Keajaiban dunia kuno. Ia adalah begitu besar bahawa ia mengambil masa 120 tahun untuk membuat kuil. Sukar untuk mempercayai tetapi ia adalah salah satu kuil-kuil yang terbesar yang dibina pada zaman purba. Kuil ini dibina pada 550 SM asas yang diukur pada 377 oleh 40 kaki. Ia berdiri di kota Yunani Aphasias, di pantai barat yang kita semua tahu sebagai Turki. Seluruh kuil adalah marmar kecuali untuk jubin dilindungi bumbung kayu. Ia dibina sebagai dedikasi kepada Dewi Greek Artemis.
Tinggalan runtuhan Temple of Artemis

Arkitek yang membuat kuil ini telah dikenali sebagai Chersiphron dan anak-Metagenes beliau. Candi ini tidak bertahan lama. Pada tahun 550 SM King Cruesus Lydia menakluk Efesus dan lain-lain Yunani memetik Asia Minor. Dalam perjuangan, kuil tersebut telah dimusnahkan. Satu lagi kuil dibina di tempat one.Then pertama seorang lelaki yang dinamakan orang yg sangat kaya Ephesus mahu namanya dalam sejarah. Beliau berjaya melakukannya betul-betul ini dengan membakar kuil untuk abu. Warga Efesus begitu terkejut bahawa mereka berkata sesiapa sahaja yang bercakap-Herostratus akan dihukum mati.

Kuil ini juga diadakan banyak karya seni. Empat patung-patung gangsa wanita Amazon diadakan di Kuil Artemis. Panjang kuil ini adalah 425 kaki dan lebar adalah 225 kaki. Ia mempunyai sejumlah 127 lajur, 60 kaki tinggi yang menyokong bumbung. Hari ini, tapak kuil ini adalah medan paya. Lajur tunggal telah didirikan untuk mengingatkan pelawat bahawa ada sekali berdiri Wonder Dunia Purba.


7. The Mausoleum Of Halicarnassus

Dalam 377 SM kota Halicarnassus ibu pejabat kerajaan kecil di sepanjang pantai Mediterranean Asia Minor. Ia adalah tahun itu bahawa Hecatomnus Mylasa, meninggal dunia dan meninggalkan kawalan kerajaannya kepada Mausolus anaknya. Mausolus dalam hidupnya meluaskan wilayah itu lebih jauh lagi bahawa ia akhirnya termasuk sebahagian besar Asia Minor. Mausolus, dengan permaisurinya Artimisia, memerintah Halicarnassus dan kawasan sekitarnya selama 24 tahun. Mausolus, walaupun beliau turun dari penduduk tempatan, bercakap Yunani dan dikagumi kerajaan Greek dan cara hidup mereka. Beliau mengasaskan bandar-bandar banyak reka bentuk Yunani sepanjang pantai dan menggalakkan tradisi demokrasi Yunani.
Gambaran pelukis era medieval

Kemudian pada tahun 353 SM, Mausolus meninggal dunia, meninggalkan Artimisia tawanan. Sebagai satu penghormatan kepada beliau, beliau mengambil keputusan untuk membina makam indah. Ia menjadi satu struktur yang begitu terkenal bahawa nama Mausolus kini dikaitkan dengan semua makam di seluruh dunia moden kita - "makam" Bangunan itu begitu indah dan unik ia menjadi salah satu daripada Tujuh Keajaiban Purba dunia!

Artemisia kemudian memutuskan bahawa wang tidak akan terlepas pada makam ini yang menakjubkan. Dia menghantar utusan kepada Greece untuk mencari artis paling berbakat masa mereka. Lelaki yang menyelia pembinaan kuil Scopas. Artis-artis terkenal yang membantu adalah, Braxis, Leochares, dan Timotheus menyertai beliau serta beberapa orang lain ratus. Kubur ini dibina di atas bukit yang menghadap bandar. Keseluruhan struktur duduk di halaman yang tertutup. Di tengah-tengah halaman adalah satu platform batu di mana kubur itu duduk. Tangga itu diapit oleh batu singa ke atas platform. Sepanjang dinding luar kuil, terdapat banyak patung dewa dan dewi. Pada setiap penjuru patung pahlawan-pahlawan yang dipasang di atas kuda, yang mengawal kubur itu.

Di tengah-tengah platform kubur itu sendiri. Sebahagian besar terbuat dari marmar, ia membentuk satu blok persegi yang tirus kira-kira 1 / 3 daripada saiz makam 140 kaki tinggi. Seksyen ini telah ditutup dengan arca Pelepasan menunjukkan adegan tindakan daripada mitos Greek / sejarah. Satu patung menunjukkan orang Yunani dalam pertempuran dengan Amazon, kaum Wanita Pahlawan.

Di atas seksyen ini kubur itu adalah 36 tiang langsing, sembilan satu sisi, yang meningkat lain 1 / 3 daripada ketinggian. Berdiri di antara setiap lajur adalah patung yang lain. Di sebalik tiang blok pepejal yang membawa berat siling makam. Siling, yang terdiri kebanyakan akhir 1 / 3 daripada ketinggian, adalah dalam bentuk piramid bertangga. Terletak di atas adalah kerja yang paling penting seni kubur. Terdapat empat kuda secara besar-besaran yang menarik kereta kuda di mana imej-imej Mausolus dan ratu Artimisia beliau menunggang.
Tinggalan Mausolea di Turkey

Makam itu terbiar lama tanpa diusik sehingga ia runtuh sendiri akibat gempa bumi yang selalu melanda Turkey. 
Tentera Salib menggunakan kiri atas bahagian kubur itu untuk pembinaan istana mereka pada 1404 masihi. Satu malam yang sekumpulan kesatria memasuki kubur itu dan mendapati ada sebuah keranda yang besar. Ia terlalu lewat untuk membuka jadi mereka datang semula keesokan harinya untuk mengambil apa-apa khazanah yang berada di sana. Pada keesokan harinya mereka terkejut melihat mayat yang hilang. Jadi kesatria menyalahkan kejadian itu kepada penduduk di Kampung Muslim. Hari ini kebanyakan Mausoleum of Halicarnassus boleh dilihat di dalam bilik makam di Muzium British. Di sini, imej Mausolus dan Artimisia mengawasi Artimisia kubur dibina untuk Mausolus. 
sumber : 7 keajaiban dunia

0 komentar:

Posting Komentar

Categories

Chiber Chimplo. Diberdayakan oleh Blogger.